Hoe maak je een planning voor een podcast?

De kogel is door de kerk: je zult een podcast maken. Maar hoe plan je alles?

Er zijn vier stappen om te nemen als je begint aan een podcast:

  1.  Kies je hoofdonderwerp waarover je podcast gaat
  2. Wees consistent in het publiceren van je podcast
  3. Plan om interessante info te delen, waarde te creëren voor je luisteraar
  4. Neem je podcast met zorg op en publiceer

Kies het hoofdonderwerp waarover je podcast gaat

Een aantal tips om je te helpen je hoofdonderwerp te kiezen:

  • Kies een onderwerp dat bij je past, waar je enthousiast over bent of gepassioneerd.
  • Je hoeft geen expert te zijn over de materie waarover je een podcast maakt. Er is geen diploma nodig. Je moet wel de nodige kennis opdoen en tijd steken in het onderwerp van je podcast zodat je er toch iets zinnigs over kan vertellen voor je luisteraars.
  • Vertel over je ervaringen (wie kan dat beter dan jij?): op reis, thuis met de kinderen, werkervaring.
  • Het onderwerp moet boeiend zijn en je luisteraars aan hun koptelefoon kunnen binden. Het moet de mensen die op zoek zijn naar een podcast nieuwsgierig maken. 

Wees consistent in het publiceren van je podcast

Ik ga eerlijk zijn: ik heb hiertegen al gezondigd. Om de twee weken een podcast over mysteries en merkwaardigheden, was iets te veel opzoekingswerk. Bovendien had ik een periode geen inspiratie, waardoor het een maand windstil bleef op podcastgebied. 

Probeer dit echter te vermijden en probeer consistent te zijn door op vaste tijdstippen te publiceren. Beslis hoeveel keer je een podcast zal publiceren (je legt de lat beter iets lager dan te hoog). Je kan dit in de toekomst altijd nog veranderen. Plan de voorbereiding, opnamen en publicatie in in je agenda.

Zorg voor een leefbaar en haalbaar schema. Want het is niet enkel het opnemen van je podcast die tijd vraagt, maar ook de research, het maken van een tekst, het editen achteraf, gepaste muziek zoeken, het publiceren en promoten. 

Bewaak tegelijkertijd ook de kwaliteit van je podcast: beter om de twee weken goede content opnemen dan elke week een podcastaflevering van matige kwaliteit. 

Plan om interessante info te delen met je luisteraars die voor hen een meerwaarde is

Vertel je luisteraars duidelijk waarover de podcast zal gaan. Per episode leg je uit welke onderwerpen zullen behandeld worden. Maak een lijst met onderwerpen die je in de toekomst wilt behandelen. Vraag jezelf af wat je luisteraar zal leren of zal meenemen uit je podcastaflevering. 

Neem je podcast met zorg op en publiceer

Bepaal hoelang je podcastaflevering mag zijn. Uit onderzoek blijkt dat podcastafleveringen tussen de 20 en 30 minuten het beste scoren. Neem je podcast met zorg op. Eindig met aan te kondigen wat je luisteraars de volgende keer kunnen horen zodat ze zich abonneren op je podcastkanaal of de volgende keer terugkeren. Test eens een cliffhanger om mee te eindigen.

Voor het opnemen en editen van je podcast kan je een beroep doen op de gratis software van Audacity of je kan het editen uitbesteden aan Audiotopia

Promoot je podcast via je sociale media, via andere websites, op je eigen website, .... en meet ook de ontvangst van je podcast door het publiek. Kijk in Google Analytics (als je een eigen website hebt) of via je hostingplatform wat de resultaten zijn van je podcast.

Bron foto bovenaan: Oleg Ivanov via Unsplash

Lees meer artikels:

Waarom houden mensen van het luisteren naar een podcast?

Waarom wachten om te starten?

Een simpele stappengids om te starten met een podcast

  • Welk materiaal te gebruiken voor je podcast
  • Hoe aan ideeën komen voor je podcast
  • Welke podcasthosting te gebruiken
Begin NU met deze gratis vijfdaagse e-mailcursus!
Je zal één e-mail per dag ontvangen gedurende 5  dagen. Je kan steeds uitschrijven.
>